Dottern 8 år

 
Testade för första gången göra rulltårta med mönster. Hade bara blå och gul färg hemma så det blev lite tråkigt men roligt att testa iaf, har varit sugen på det ett tag!
 
Receptet följer här..
 
Patê decor
1 äggvita(35g)
20g kakao (om du vill ha brun, annars ersätter du med mjöl och använder livsmedelsfärg)
20g mjöl
30g socker
30g rumstempererat smör
Rör ihop. Ska du ha fler färger delar du upp smeten i olika skålar innan du färgar.
Spritsa eller stencilera ditt mönster på ett bakplåtspapper.
Ställ i frysen minst 10 min. (annars finns risk för att mönstret smetas ut).
 
Bisquit Joconde botten
1 plåt
 
125g ägg
87,5g florsocker
87,5g mandelmjöl
 
Vispa luftigt.
 
20g smält smör
Blanda försiktigt samman.
 
162,5g äggvita
40g socker
Vispa till maräng och blanda försiktigt ner i äggsmeten.
 
Stryk ut på det frysta mönstret och baka i 220 grader, 7-8 min.
Man kan säkert använda sig av vilket rulltårtsrecept som helst men detta följde med patê decor receptet.
 
Som fyllning använde jag vit marängsmörkräm, jag som inte är någon riktig smörfantast så tyckte väl att det var sådär. Skulle jag smaksatt den med något mer skulle det nog varit bättre!
 
Vit marängsmörkräm
2 äggvitor
3dl socker
saft av ½ citron
200g mjukt smör
vaniljpulver
 
Blanda äggvita,socker,citron och vaniljpulver i en rostfri skål. Vispa marängen över vattenbad tills den når 65 grader.
Marängen ska tjockna och sockret ska vara smält.
Tag bort marängen från värmen och vispa med hög hastighet tills den svalnat, hushållsassistent är att föredra.
Tar ca 10 min.
Tillsätt smöret i omgångar under långsam omrörning.
 
I detta skede skar sig smörkrämen!
Händer det..vispa den kraftigt och se om den tar ihop annars tar du en del av den, smälter i micron och tillsätter under vispning i en tunn stråle.
Det löste sig!
 
Kolapaj!
 
Mockaruta
 
Kokosbollar
 
Dukat för barnkalaset. De fick glass istället för tårta.
Maränger med blåa toner i sig.
 
Uggletårta.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0