Smörgåstårta och tårta med kokos- och lingonmousse

Smörgåstårta fylld med skinkröra. Yammie!
-rökt skinka, kokt ägg, egen inlagd gurka, färskost, peppar, egen senap.
 
 
Tårtan fylld med lingonmousse och kokosmousse. Var ett nytt recept jag testade!
Kombinationen tror jag inte jag använder mig av igen även om det var helt ok, men fyllningarna kan säkert kombineras med andra..de var i sig själva goda.
 
Lingonmousse:
4 gelatinblad eller 2 tsk gelatinpulver
200g lingon
1,5dl florsocker
(använde mig istället av lingonsylt och skippade sockret..ev. smaka av med lite om man tycker det behövs)
2dl vispgrädde
3msk citronsaft
 
Blötlägg gelatinet. Använder du gelatinpulver så ska du tillsätta 1msk vatten/tsk gelatinpulver.
Purea lingonen och smaksätt med florsockret. Vispa grädden.
Koka upp citronsaften och lös upp gelatinet i den. Rör ner gel.blandningen i lingonen. Rör sen ner den visade grädden.
 
Kokosmousse:
6 gelatinblad el. 3 tsk gelatinpulver
200g naturell färskost
1 dl florsocker
2 dl kokosgrädde
2 dl vispgrädde
 
Blötlägg gelatinet. Vispa grädden. Rör färskosten mjuk, rör i florsockret och 1,5dl av kokosgrädden. Koka upp resten och lös upp gelatinet i den. Rör ner gelatinblandningen i färskosten. Tillsätt sen den vispade grädden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0