Munkar / Munkringar

Firade mannens födelsedag i efterskott med liten bjudning idag..
Där bjöds bland annat på hemlagade munkar..friterade ca 2 h innan servering!
Gästerna gillade dem..
 
 
Munkar
150g smör
5dl mjölk
50g jäst
1 ägg
1 tsk salt
1 dl socker
kardemumma
 
500 g kokosfett
Socker
 
Smält smöret, häll sedan på mjölken och få lagom temperatur för jästen..färsk jäst 37 grader och torrjäst 42 grader.
Jag hade en liten bit jäst kvar sen lite mjödtillverkning och pizzabakning så jag tog den och en halv påse torrjäst..för att på så vis använda bort den jäst som blir dålig först..
Med färsk jäst smular du ner den i en skål och häller på den lagom ljumma mjölk-smörblandningen..torrjästen brukar jag blanda med torrvarorna.
När jästen löst upp sig tillsätter du övriga ingredienser och blandar ordentligt. Jag använder oftast ingen köksassistent till detta utan det går bra för hand.
 
Låt jäsa ca 30 minuter.
Ta upp degen på bakbord och  dela i några mindre bitar..varje bit rullar du ut och sedan delar du i lagom "portionsdelar"..jag brukar göra dem ganska små..
Rulla varje bit till en rund bulle och låt jäsa ytterligare på plåten.
Värm sedan upp kokosfettet till ca 180 grader och ha en termometer så du kan kontrollera temperaturen och hålla den vid ca 180 grader.
Den går nog lite upp och ner vartefter men jag reglerar också plattans effekt efter behov.
 
Nu är det dags att börja fritera/koka munkarna..jag gör alltid sk. munkringar med hål i mitten..men man gör väl hur man vill..
Alt. kan man kavla ut degen och sedan trycka ut med utstickare i två olika storlekar. Då behöver man inte göra följande..
Ta en "bulle" tryck in tumme-pekfinger så de möts i munken. Sedan sätter du i båda pekfingren (från var sitt håll) och snurrar runt för att få till hålet i munkringen..
 
Sätt i lagom många munkar i gången. Fritera alltid en sida klar innan du svänger till andra..
Ta upp med hålslev (i metall) och sätt på en bricka med handduk så värsta oljan får rinna bort. Sätt i nästa sats för fritering och under tiden svänger du de färdigt kokta munkarna i socker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0