Idag...

..har ja smakat på yoghurten...den smakade bra..
Fördelen med att man har en son man lagar barnmat åt, är att det i frysen finns färdiga bär o fruktpuréer som man kan blanda i sin portion om man vill..men nu tog ja fram jordgubbar från frysen..
Vid provsmakningen va den naturell m lite mysli..gott det med..

Detta recept lagade svärmor åt min man o han syster när de va småa..åtminstone min man älskade yoghurten hur det är med svägerskan kan jag inte svara på..
Så vi får väl se vad han tycker sen när han smakar..om den e som FÖRR :)
Men det är det tyvärr sällan..

Jag hoppas ju men tror nog att det är okej med svärmor att jag lägger ut receptet här på begäran...
Det ursprungliga receptet ser ut så här..

1,5 L helmjölk
1 dl mjölkpulver
0,5-1dl socker
2 dl (1 brk) bulgarisk yoghurt

MEN...
Som VANLIGT så kan jag ju aldrig följa ett recept till punkt o pricka..
Jag tyckte det var opraktiskt el. kanske oekonomiskt att laga på 1,5L när mjölktetrorna är 1L/st (o vi dricker inte helmjölk) så jag förminskade receptet till 1 L..då ser det ut såhär..

1L helmjölk
0,67 (2/3) dl mjölkpulver
0,25 (1/4) dl socker (minskade ytterligare lite på sockret)
1 brk bulgariskt yoghurt (onödigt att lämna kvar lite i burken...)

Mjölk,mjölkpulver och socker kokas upp. Låt svalna till 55-60 grader.
Blanda i yoghurten och sätt i en skål/burk m tättslutande lock.
Låt stå i rumstemperatur 8 h. Vispa om och ev. smaksätt med vaniljsocker.

LYCKA TILL!

Kommentarer
Postat av: Jeanette

Det där ser smaskigt ut, måste testas! Tack!

2011-03-16 @ 17:31:19
URL: http://lejonkvinnan.blogspot.com
Postat av: Em

Jag kan tillägga att det är mycker mer mäktig än den köpta yoghurten..shit va ja blev mätt av lite yoghurt o några jordgubbar..hoho..

Räcker m hälften mindre mängd!

2011-03-16 @ 20:29:54
URL: http://emspyssel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0