Semlor gjorda på surdeg

Idag var det dags för ett brödbak med surdegen..och jag väldigt nöjd med resultatet!
Jag är ingen sån som står och rullar semlorna för att de alla ska se likadana ut sen :) utan jag bara "skär" dem..



Ska försöka plita ner ett recept som nog är gjort på måfå..

1 sats surdeg (recept finns under övrig bakning)
1 dl grovt grahamsmjöl
5 dl grovt rågmjöl
1 dl maltmjöl
1 dl rågkross
1 msk salt
2 msk olja
2 msk sirap
3 dl siktat dinkelmjöl
ca 7 dl vetemjöl
½ bit jäst (25g)
6 dl vatten (fingervarmt)

Bäst blir det om man har någon form av köksassistent att använda sig av..men det går ju nog även för hand..
Sätt allt utom jäst och vatten i en degbunke,kör några varv.
Smula över jästen och tillsätt vattnet. Det är nu som du märker om mjölmängden är tillräcklig..degen ska börja släppa lite från kanterna! Låt knåda 6 min. Efter dessa 6 min så släpper inte min deg från kanterna längre, men konsistensen känns bra..den ska, med lite mjöl på fingret, vara mjuk men inte kladdig ...
Låt jäsa 50-60 min.
(mitt bakbord består av en stor träskärbräda från IKEA,funkar bra)
Stjälp upp på mjölat bord och knåda inte degen mer utan bara det nödvändigaste för att forma brödet.
Om du vill baka små semlor,stora limpor eller något annat avgör du själv.
För mig blev det ca 20 semlor, men annars räcker det till två limpor..
Låt jäsa minst 30 min. Värm ugnen till 250 grader.
Vill man ha en krispig yta penslar man brödet med vatten.
Grädda brödet (oavsett form) 5 min, sänk sedan värmen till 200 grader.
Semlor i lite större format som mina gräddas ca 15 min till och limpor 45-50 min,sänk temperaturen om man tycker de får för mycket färg.
På limpor o större bröd kan man också mäta innertemperaturen om man vill och den bör då komma upp i 98 grader!

Dessa ingredienser är inget måste..vill man byta ut något går det bra..bara man aktar sig för att det inte blir för mycket mjöl totalt..t.ex. om man byter ut rågkross så kanske vetemjöl av samma mängd mättar degen mer...
Detta är recept på bröd som är gjort på "ta-vad-du-har-metoden" och det är nog så som jag nästan jämt bakar bröd..lycka till!
Kommentera gärna!

Kommentarer
Postat av: svärmor

Och goda var dom oxå ;)

2011-04-20 @ 07:09:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0